خشونت

خشونت

پرسش مهر " خشونت چیست و از کجا نشات گرفته است؟"
خشونت

خشونت

پرسش مهر " خشونت چیست و از کجا نشات گرفته است؟"

خشونت در مدارس


خشونت در مدارس

مشاهده ی یک روز از زندگی دانش آموزان در مدرسه در هر یک از مقاطع تحصیلی ، در شهر و روستا ، در کلاس و به ویژه در حیاط مدرسه که ظاهرا در آنجا به بازی و استراحت و تخلیه انرژی های خود می پردازند صحنه هایی از خشونت و درگیری میان دانش آموزان یا میان مسئولان و معلمان مدرسه با دانش آموزان را آشکار می نماید.

  

 

این خشونت گاه خود را بصورت کلامی ، توهین ، تحقیر ، تمسخر و لقب دادن و گاه بصورت خشونت های جسمانی نشان می دهد. اثرات فردی و اجتماعی این خشونت ها آشکار است، کودکی که به هر علتی در محیط آموزشی تحت خشونت های کلامی یا بدنی قرار می گیرد علاوه بر احساس ناامنی و بیزاری از مدرسه که نتیجه آن بصورت افت تحصیلی یا ترک تحصیلی آشکار می شود با اثرات ناگوار این رفتار در طول زندگی مواجه می شودبه نحوی که او نیز ممکن است بعد ها به هنگام تشکیل خانواده یا در مسئولیت هایی که بر عهده خواهد گرفت رابطه ای ناسالم با دیگران برقرار کرده و چه بسا خشونت را از نسلی به نسل دیگر انتقال دهد.

 

علاوه بر آن خشونت در مدرسه می تواند به بد شدن جو کلاس و مدرسه بیانجامد و با ایجاد اختلال در تدریس معلم ، روابط میان دانش آموزان و نیز روابط میان معلم و دانش آموز را ضایع کند. بسیاری از تنش ها و ناآرامی ها در مدرسه ناشی از رفتارهای بین فردی دانش آموزان است که بدون در نظر گرفتن زمینه های اجتماعی و فرهنگی متفاوت در کنار هم در مدرسه تحصیل می کنند و هرگز آموزشی برای ایجاد تفاهم و بهبود مهارت های اجتماعی لازم دریافت نمی کنند.

 

عواملی که به خشونت در مدرسه می انجامد عبارتند از:

 

• وقتی کودک توسط دانش آموزان دیگر مورد تمسخر قرار گیرد

• وقتی کودک توسط دانش آموزان دیگر کتک بخورد و قادر به دفاع از خود نباشد

• وقتی کودک مرتب اشیاء و وسایل خود را گم می کند

• وقتی کودک از لحاظ ظاهری مورد تمسخر قرار گیرد

• خجالتی بودن و سکوت مکرر در کلاس

افت تحصیلی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.